Sunday, September 13, 2009

Raya Cookies

Since Syawal is around the corner and kuih tunjuk cost a bomb, I decided to bake my own. It's actually the raya cookies that my mom used to make. I remember those days, my sisters and I used to bake between 5-8 types of kuih raya a week before Raya. My mom would make the adunan and we would help her terap, decorate etc. We would listen to Hari Raya songs while baking them. The most tedious raya cookies that we would be forced to make is Cornflakes Cookies. It became difficult because my mom would insist that we decorate the cornflakes in a shape of a rose. It's really pretty but it's damn tedious, it will take the whole day because my mom would make two adunan. Those were the days..
Aaanyways, now that I have to make my own, I decided to bake two of the easy ones, Cheese Cookies and Choc Chip Cookies.
Biskut Cheese
Bahan-bahan:
1. 250g (1 kotak) Cheddar Cheese (diparut)
2. 250g butter
3. 1 kuning telur
4. 500g tepung
5. 1 1/2 sudu teh baking powder
Cara membuatnya:
1. Pukul mentega sehingga fluffy.
2. Masukkan kuning telur dan pukul sehingga sebati






3. Ayak tepung dan baking powder

4. Masukkan tepung dan cheese secara berselang seli di dalam adunan



5. Bakar pada 150C selama 15-20 minit
Orang dapur :o)


Dah siap!

Biskut Choc Chips
Bahan-bahan:
1. 250g butter
2. 1 cawan brown sugar
3. 1 cawan caster sugar
4. 2 biji telur
5. 2 sudu teh vanilla essence
6. 500g tepung
7. 2 sudu teh baking powder
8. 125g walnut/almond yang dicincang/ almond nibs
9. 125g chocolate chips
Cara membuatnya:
1. Pukul butter hingga fluffy.
2. Masukkan brown sugar & caster sugar.
3. Masukkan telur dan vanilla essence dan pukul hingga sebati.
5. Ayak tepung dan baking powder.
6. Gaulkan walnut/almond dan chocolate chips ke dalam tepung dan gaulkan tepung dengan adunan hingga sebati.
7. Bakar pada 150C selama 15-20 minit.


Adunan

Sebelum dibakar



End product
Easy peasy eh??!


2 comments:

Ain Bubuk said...

nak rasa sikit! nnti simpankan boleh x yong? heh

Ana Malek said...

yong pinjam sudu n mangkuk teddy bear aira eh? hihi...

BTW salam aidilfitri,
maaf zahir batin...